День Івана Купала
У ніч
купальську, тиху
Запалимо
вогонь,
Щоби біда і
лихо
Стояли
осторонь.
Добро, що є
навколо,
Єднається в
цей час,
Хай сила зла
ніколи
Не опанує
нас!
Бажаємо
здоров'я
І дітям, і
старим,
Щоб лиш
добро збувалось
І вдача
посміхалась,
Мов сонцем
золотим!
В
українській обрядовості є чимало свят, які трансформувалися із язичницьких у
релігійні з прийняттям християнства. Тому у релігійних святах так багато схожих
звичаїв та обрядів на ті, які мали місце й у часи язичництва. Часто навіть
назви схожі, тільки у язичників свята були названі в честь міфічних істот чи
богів, а в християнстві – в честь святих. Одним із таких свят є Івана
Купала – у народі, або ж Різдво Івана Хрестителя – за
християнським календарем. То що ж ми насправді святкуємо 7 липня?
Напевне,
усе залежить від світогляду людини чи родини загалом. Хтось дотримується більш
народної, ще з предків, обрядовості у цей день, а хтось усе-таки християнської.
Хтось бере участь у народних гуляннях у ніч на 7 липня: стрибає через вогнище,
ворожить, шукає таку заповітну квітку папороті, щоб загадати найпотаємніші
бажання (кажуть-бо, якщо знайти ту квітку, то усе задумане обов'язково
здійсниться), а хтось кревно молиться Богу в церкві зранку. Не скажу, що
засуджую чи схвалюю позицію котрогось із них, адже кожен має право сповідувати
ті погляди, які вважає правильними. Але усе ж давайте простежимо
походження цього свята в обох напрямках: народному (язичницькому) та
християнському.
Народний. У слов’янських народів з часів
язичництва на початку липня (за старим стилем, у кінці червня) був
день літнього сонцестояння. У цей день відзначали свято сонця, плодів та
врожаю. За народними уявленнями, цього дня сонце має особливу життєдайну силу,
а після сходу сонця вода набуває чудодійних властивостей, оскільки воно в цій
воді викупалося (ще з дитинства пам'ятаю, як просила маму збудити
рано-вранці, щоб вилізти на горище і через маленьке віконечко, яке, напевне,
відчинялося тільки у цей день, подивитися, як сонце купається). Тому
вважається, що надзвичайно корисно викупатися вночі перед Купалом або
рано-вранці в річці або навіть у росі – це
додає здоров'я та краси.
Також
цього дня люди розводили вогнище, яке було символом сонця. Його розкладали на
березі річок чи озер і стрибали через нього. Вважалось за необхідне тричі
перестрибнути через вогонь, щоб очиститися. А та пара, що стрибала через
вогнище і не розірвала руки, буде назажди пов'язана.
Згодом
це свято почали пов’язувати з ім’ям язичницького бога Купала, який був богом
земельних плодів. Відтоді головними атрибутами свята стали Купало й Марена.
Згідно із слов'янським міфом, Марена – зимове божество, що
морить землю стужею, а людину хворобою і голодом.
Купало – символ родючості та достатку. До цього свята заздалегідь
старанно готувались, робили опудала: Купала – з вербової гілки,
яку прикрашали квітами та стрічками, а Марену – із соломи,
одягали у жіночу сорочку. Потім навколо цих опудал водили хороводи та
співали купальські пісні.
Досхочу
натанцювавшись навколо Купали й Марени, молодь урочисто їх спалювала чи топила.
Після цього дівчата тікали від хлопців, щоб ворожити. Плели віночки, до яких
прилаштовували свічки та пускали на воду. Згідно з народним повір'ям, якщо
вінок пливе добре й гарно горить свічка, то дівчина вийде заміж, а якщо він
крутиться на місці, – то ще дівуватиме, а як втопиться
– заміж не вийде взагалі. Якщо ж вінок відпливе далеко й пристане до
якогось берега, то значить, що туди дівчина заміж піде. А хлопці чудово знають,
що цієї ночі дівчата на судженого ворожитимуть, а часто підстерігали кожен свій
вінок, щоб власноруч «провістити долю» коханій. Найбільш завзяті закохані
парубки навіть готували заздалегідь човни, щоб у разі потреби потрібний вінок
наздоганяти. А вже наступного дня найприємніше – це
похвалитися перед коханою
здобутим вінком (завжди із захопленням слухаю розповіді своєї
бабусі про те, як вона із дівчатами ворожила на вінках у часи своєї молодості,
хоча чула ці історії уже разів 30. Напевне, усі полюбляють слухати схожі
розповіді у будь-якому віці і просять їх розповісти.
Існує
легенда, що цієї чарівної ночі рівно опівночі розпускається вогненна квітка
папороті. Вважається, що той, хто цю квітку побачить, знайде старовинний скарб,
а той, хто її зірве, почне розуміти мову тварин і птахів. Старі люди кажуть, що
зірвати цю квітку майже неможливо – таке нетривале її життя, але
якщо вже це вдасться, то слід підкинути її в повітря – вона впаде
прямо на те місце, де закопаний скарб. Можливо, ця легенда виникла тому,
що ніхто ніколи не бачив квітку папороті, а це зумовило наділення рослини
загадковими властивостями (хоча вченими остаточно доведено, що папороть не
цвіте).
Християнський. Після прийняття християнства 7
липня православні християни почали відзначати Різдво пророка Івана
Хрестителя – найбільшого святого
після Діви Марії. Це про нього Ісус Христос сказав: “Серед народжених
жонами не поставав (пророк) більший від Івана Хрестителя”. Серед інших святих
Іван Хреститель має найбільшу пошану – протягом церковного
року на його честь святкується аж шість дат. Різдво святого Івана
Хрестителя – найбільше з
усіх свят на його честь.
З
III століття свято Різдва Іоанна Предтечі вже широко відзначалось як східними,
так і західними християнами – його називали "світлим
торжеством" і "десницею Сонця правди". На початку IV століття
свято було введене у християнський календар.
Іван
Предтеча був посланцем Бога, щоб сповістити людям про прихід і живу присутність
Месії на землі. Коли Іоанну виповнилось тридцять років, він почав проповідувати
в Іудейській пустелі, а далі в околицях ріки Йордан. Він суворо викривав пороки
суспільства і закликав до покаяння, сповіщаючи про швидке пришестя
Месії. Зовнішнім знаком покаяння і духовного оновлення Іоанн вибрав
хрещення – омиття у воді і занурення у неї (звідси й ім'я – Хреститель).
Прийняти
хрещення прийшов і Ісус, про чесноти якого як Месії сповіщав у своїй проповіді
Іоанн . За Христа і Христову науку святий відважно приймає мученицьку смерть.
За наказом Ірода Іванові Хрестителю відтяли голову.
Народ,
не до кінця розуміючи релігійну суть свята, та і зважаючи на поєднання
язичницьких та християнських елементів в українській культурі, почав називати
день Івана Хрестителя днем Івана-травника, Івана-чаклуна. Згодом до цієї назви
додали ще слово “Купала” на честь язичницького бога, якого шанували в ці
дні.
Церква довгий час намагалася розвінчати
міфи про свято Івана Купала і пояснити, що ця назва не має відношення до
християнського календаря. Тому не варто помилково називати свято Різдва Івана
Хрестителя святом Івана Купала. Краще в ці дні просити святого Івана, щоб
надавав сили та мудрості бути прикладом християнського служіння, яким колись
був він.
Звичайно, кожен сам для себе визначає,
як чинити у цей день, але, незважаючи на позицію церкви, свято й у наш час
поєднує ознаки язичницької та християнської обрядовості.
Свято
Івана Купала є одним із найдавніших і найбільш улюблених у народі. Цього дня
православні християни святкують Різдво Святого Пророка Предтечі та Хрестителя
Господнього Іоанна.
Нехай
вам цей день несе
Вражень
хоровод!
Нехай
купальська вода
Дасть
здоров'я на роки!
В
основі купальських обрядів лежать культи вогню, води та рослинності. Купальські
вогні - це відгомін культу сонця, купальська вода - символ цілющої сили,
папороть - символ щасливої долі, чудодійна роса забезпечувала красу й кохання,
а купальське дерево - родючість і щастя.
Обрядові
ігри та вірування супроводжувалися купальськими піснями, веселими забавами,
хороводами, плетінням вінків і ворожіннями, розкладанням багаття, купанням та
обливанням водою.
Купальська
ніч вважалася чарівною, тому дівчата у цей час ворожили за допомогою вінків на
свою долю.Від того. куди попливе вінок, судили, куди дівчина піде заміж.
А
ще у цю ніч найсміливіші шукали цвіту папороті, яка, вважалося, розквітає
опівночі, загорається вогнем і тут же осипається. За повір'ям, тому, хто
встигне зірвати квітку папороті, відкриються заховані скарби, а сам він дістане
чудодійну силу та знання.
Цієї ночі розкладають вогнища, танцюють навколо них і співають, стрибають через них. Чим вище підстрибнеш над вогнищем, тим будеш щасливішим у коханні та здоровішим. Вогонь очищує, додає сил і наснаги.Закохані пари стрибають зазвичай разом, узявшись за руки. За повір'ям, якщо вони зможуть разом перестрибнути через вогонь, і при цьому їхні руки не роз'єднаються, то вони одружаться.
Уважалося, що в цю чарівну ніч відбуваються дива, тварини розмовляють людською мовою, дерева переходять з місця на місце та інше.
Цієї ночі розкладають вогнища, танцюють навколо них і співають, стрибають через них. Чим вище підстрибнеш над вогнищем, тим будеш щасливішим у коханні та здоровішим. Вогонь очищує, додає сил і наснаги.Закохані пари стрибають зазвичай разом, узявшись за руки. За повір'ям, якщо вони зможуть разом перестрибнути через вогонь, і при цьому їхні руки не роз'єднаються, то вони одружаться.
Уважалося, що в цю чарівну ніч відбуваються дива, тварини розмовляють людською мовою, дерева переходять з місця на місце та інше.
А
ще, за народним віруванням, лікарські трави тільки тоді й виявляють справжню
поміч, коли будуть зібрані в ніч під Івана Купала або рано-вранці з
"іванівсьскою" росою.







Немає коментарів:
Дописати коментар